سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در دعا هنگام باران خواستن گفت : ] خدایا ما را سیراب ساز به ابرهاى رام به فرمان ، نه ابرهاى سرکش خروشان [ و این از گفتار فصیح عجیب است ، چه او ابرهاى با رعد و برق همراه با بادها و آذرخشها را به شتران سرسخت همانند فرموده است ، که بار از پشت بیفکنند و در سوارى دادن سرکشى کنند ، و ابرهاى تهى از رعد و برق ترسناک را به شتران رام تشبیه کرده است که شیرشان را به آرامى مى‏دوشند و به آسانى بر پشتشان نشینند . ] [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 85 اسفند 22 , ساعت 11:15 صبح
چه فایده ای داره؟ هرچی ما بنویسیم قدیمها چهارشنبه سوری آنجوری بوده و مراسمش مفهوم خاصی داشته و مردم این کار رو میکردند ، باز هم بعضیها کار خودشون رو میکنند جوری که جرات نداری روز چهارشنبه سوری پا تو بذاری تو خیابون.  یعنی فرض کن داری به این موضوع فکر میکنی و یهو یه نارنجک بخوره بغل پات یا بزنن دهن ماشینت رو سرویس کنن. باز میخوای بگی آخ جون چهارشنبه سوری! چرا خودمون رو گول میزنیم؟ بابا این ربطی به روحیه افسرده و این چیزها نداره. خیلیها رو دیدم برای آنکه بطور مصنوعی روحیه شون رو خوب کنن با این خمپاره اندازها همراهی میکنند. دیگه اینکه چهارشنبه سوری بهانه ای شده برای بروز رفتارهای سادیسمی. آخه ترسوندن و اذیت کردن مردم با این روشهای خطرناک برای یه آدم سالم چه کیفی داره؟ بابا در هیچیکدوم از متون باقیمانده پیش از اسلام اشاره‌ای به جشن چهارشنبه سوری نشده است. در اوستا، کتیبه‌های عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی و نیز در متون پهلوی و حتی در روایت‌های مورخان یونانی در باره ایران نیز در باره جشن چارشنبه‌سوری سخنی گفته نشده است.

متون دوران پس از اسلام نیز در این باره تقریباّ ساکت بوده‌اند، حتی در آثار محقق دقیقی همچون ابوریحان بیرونی نیز در باره آن توضیحی داده نشده است. اما برخی اشاره‌ها در تعدادی از متون کهن، نشان‌دهنده این است که گویا چارشنبه‌سوری نه تنها برگزار می‌شده، بلکه از آن به عنوان «عادت قدیم» نام برده می‌شده است.

اما ایا لازمه که ما اینقدر به این جشنها اهمیت بدیم



لیست کل یادداشت های این وبلاگ